Interrailen Sweden/Norway - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu Interrailen Sweden/Norway - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu

Interrailen Sweden/Norway

Door: Mariska Vossen

Blijf op de hoogte en volg Mariska

21 Oktober 2012 | Zweden, Stockholm

Om dit verslag te schrijven moet ik mijn reisdagboek erbij pakken, het lijkt namelijk al heel lang geleden dat ik vertrok. Maar het was vorige week vrijdag.

Na mijn laatste stagedagje dacht ik nog een beetje in te pakken maar dat beetje was natuurlijk best wel veel maaaar ik stond om 18.07 op het station klaar om de trein te nemen naar Malmo! Ik ging samen met Ankie, Elise, Nas, Efraim, Esther (de nederlanders) Sara, Zsofi en Joanna. Samen met Zsofi hadden we de hostels geboekt en verdere voorbereiding was er niet door tijdgebrek. Ik ga alles even op volgorde vertellen dat lijkt me het meest logisch

Malmo:
's Avonds kwamen we aan in Malmo waar we tot de conclusie kwamen dat we niet echt wisten hoe we bij het hostel moesten komen. Na een hele lange wandeltocht (lees: bijna 1,5 uur) kwamen we aan bij het hostel. Een heel mooi hostel met 2 grote keukens, eetkamer en wij sliepen in een grote gedeelde kamer. Bij het bed opmaken merkte ik dat mijn bed niet zo heel stevig was, er schoot een plank los en 's nachts kwam er erachter dat ik beter niet kon draaien in dit bed. Ondanks mijn bed en alle snurkende mannen heb ik wel heerlijk geslapen en konden we de volgende dag Malmo gaan ontdekken. Er viel helaas niet heel veel te ontdekken. Malmo is leuk maar klein en niet heel toeristisch. Veel Denen komen erheen omdat het vlakbij de grens is en goedkoop. De valuta van 7.5 in denemarken veranderde in zweden naar 9, heel fijn dus! We zijn met de meiden de stad ingegaan en hebben eigenlijk een heerlijk relaxdagje gehad met een zonnetje! En het allerleukste was het chocolademuseum. Ik heb heeeerlijke chocolade gegeten, gekocht en gedronken. mjamm. 's Avonds lekker gekookt in het hostel en daarna besloten we een wijntje te kopen in de supermarkt en te gaan stappen. Helaas was dat iets lastiger dan verwacht, wijn verkopen ze in Zweden niet in de supermarkt en als je wil stappen moet je bijna bejaard zijn. Oke, ietsje overdreven misschien maar bij de meeste clubs was de minimus leeftijd 25 of zelfs 27. Na lang zoeken vonden we een club van 20 waar de entree 15 euro was. Onder het motto 'We zijn maar een keer in Zweden' zijn Sara en ik gaan stappen en het was geslaagd om 4 uur lagen we in bed en om 8 uur ging de wekker om te vertrekken naar Stockholm! Ohja we zijn 's avonds ook nog naar een bierproeverij geweest, ik hou niet echt van bier maar dit was heel leuk, 5 miniglaasjes bier (waarvan ik er 2 te drinken vond) om te proeven!

Stockholm:
Na een 5 uur durende treinreis kwamen we aan in Stockholm. Ik had eigenlijk niet zoveel verwachtingen bij Stockholm maar wat een mooie stad is dat! Een grote stad, prachtige gebouwen en heel veel natuur. Voor Stockholm hadden we 3 dagen gepland en die heb ik ook hard nodig gehad om zoveel mogelijk te zien. Ook hier hadden we een mooi hostel en waren we er wel binnen een half uur! De dag dat we aankwamen zijn wel lekker gaan uiteten en naar het hardrockcafe gegaan. De volgende dag vroeg opstaan om een fiets te huren en de stad te gaan verkennen. We zijn als eerste naar de globen gefietst. Dit is een hele grote bol waar concerten etc gegeven worden. Maar daar is een lift opgebouwd en vanuit daar zie je de hele stad, heel mooi (zie foto). Daarna ben ik uit gaan zoeken waar ik de ABBAtour kon vinden en de andere gingen alvast naar the old town. De ABBAtour was een wandeltocht door de stad met plekjes waar clips zijn opgenomen of de mensen hebben gewoond. Dit wilde ik heel graag doen aangezien ik erachter kwam dat het ABBAmuseum pas in het voorjaar wordt geopend (dit lijkt me een hele goede reden om samen met mama terug te gaan). Maar het museum was gesloten en ik stalde mijn fiets blijkbaar in een kapotte stalling. Het resultaat zonder abbatour, zonder fiets en zonder bereik op mijn telefoon zoeken naar de anderen. Het is gelukt en ik heb nog prachtige gebouwen gezien in Stockholm. De avond stond vooral in het teken van zorgen dat ik mijn fiets terug zou krijgen maar na heel veel telefoontjes is dat mislukt. Daar ging mijn 3 dagenkaart en mocht ik weer lekker gaan lopen. Maar gelukkig was het uitzicht naast de haven prachtig en kwam ik op dag 2 op een eiland heel mooi was. Een natuureiland midden in de stad met prachtige gebouwen. Daar was kleinzweden nagebouwd waar ik met ankie en elise naartoe ben gegaan. Het was heel gezellig en leuk! Het was ook een beetje een minidierentuin met alle dieren die in het wild leven in Zweden. Er sprongen ook eekhoorntjes rond die zo tam waren dat ze bijna op ons sprongen, een beetje eng hoor! Op het einde zijn we bij de traditionele bakker verse broodjes en lekkernijen gaan halen om daarna naar het Vasamuseum te gaan. Vasa is een schip wat 300 jaar geleden gebouwd is door 2 Nederlanders. Die Nederlanders waren echter niet zo goed in schepen bouwen want het schip is na 100 meter varen gezonken. In 1959 hebben ze het weer gevonden op de bodem van de zee en na een lang project is het schip opgelift en nu tentoongesteld in het museum. Het is niet normaal groot en het is ook te moeilijk te omschrijven hoe mooi het is. Je moet het zien! Een dikke aanrader! Het was zo indrukwekkend, we hadden maar 1,5 uur en dat was veel te kort, gelukkig gaan we met de cruise nog terug naar stockholm en ga ik het nog een keer bezoeken! De volgende dag ben ik nog lekker gaan shoppen en ben ik tevreden naar Oslo vertrokken met een nieuw paar schoenen en broek in mijn koffer!

Oslo
Na Stockholm verwachtte ik weer een megastad maar dat viel tegen. De prijzen vielen ook enorm tegen maar verder was het heel leuk! In een dag hebben we eigenlijk heel veel gezien in Oslo, het sculpture park, royal palace (midden in de stad waar de koninklijke familie ook echt woont) en de mooie haven met een prachtig kasteel). Het was die dag erg regenachtig waardoor we lekker in het hardrockcafé zijn gaan schuilen. Het allerleukste aan Oslo was het uitgaansleven, samen met onze groep een jongen uit newyork en een jongen uit Delft zijn we naar een studentencafe gegaan. Dat was heel tof en ik kwam zelfs nog een Limburger tegen, heel grappig! Rond 2 uur besloten we om naar huis te gaan maar volgens efraim zou het royal palace mooi verlicht zijn en moesten we daar nog echt even langs, er was weinig verlichting te zien maar het bracht ons wel weer in de stad waar een radiostation op een plein stond. We werden geroepen om mee te komen dansen en zo stonden we dan om 3 uur in de nacht in Oslo de GANGNAMSTYLE te dansen voor de nationale tv. Een ervaring die niet iedereen meemaakt denk ik zo haha. Het was heel grappig en ik hoop dat we het filmpje nog op internet terug kunnen vinden!
De volgende dag wilden we een beetje uitslapen waardoor we weinig meer konden zien, we zijn even naar het operahus gegaan met een prachtig uitzicht en daarna op naar Gotenborg. Ohja ik had honger en besloot even snel een broodje voor in de trein te halen. Na een rekensommetje kwam ik erachter dat ik een broodje van 13 euro in mijn tas had. Dit broodje heb ik dan ook maar met heel veel genot en liefde opgegeten....

Gotenborg
De laatste stad en weer terug in Zweden. Een heel mooi stadje maar eigenlijk was al mijn energie op om nog een dag de tourist uit te hangen. We zouden om 8 uur opstaan om om 9 uur te vertrekken maar uiteindelijk waren we om half 11 opweg naar de eilanden. Deze eilanden horen bij Gotenborg en hier wonen mensen. Ik vond het meer een pippiwereld. Echt alle huisjes leken op de film en het was typisch zweeds. Mensen rijden daar rond op een electrische bakfiets. Ze doen namelijk boodschappen op het vasteland en vervoeren het daarna met hun 'fiets' naar hun huis. Heel grappig om te zien. Toen we de top van het eiland hadden bereikt hadden we prachtig uitzicht en op de terugweg zag ik zelfs nog een look a like van Villa Kakelbont, alleen pippi en meneer Nilson ontbraken. Het plan was om daarna in de stad nog wat te zien maar ik heb vooral heel veel thee gezien en het allerlaatste hardrockcafé! En dit cafe had dan eindelijk een ABBA WALL!

's Avonds heb ik samen met Esther de trein gepakt en waren we om 12 uur weer in Odense. Het voelde echt alsof ik weer thuis was en dat was heerlijk na al die hostelnachten.

Het was een geweldige reis met leuke mensen, nieuwe mensen, zweden, noorwegen, mooie bezienswaardigheden, nieuwe ervaringen en vooral heel veel lachen!!
Een reis in een reis om nooit te vergeten <3

  • 22 Oktober 2012 - 12:18

    Het "thuisfront":

    Hee Mariska, erg leuk hoe je alles omschreven hebt, kan paps alles nog eens rustiger nalezen en beter reageren, ha ha. Veel gezien en veel plezier gehad en genoeg redenen gevonden om ook "ons" een keertje hiernaar toe te lokken, who knows? Hopelijk heb je nog genoeg energie over om aan de laatste 2 maandjes te beginnen want de helft zit er al op, volgens mij nog te weinig om alle indrukken te verwerken. Veel succes voor wat er komen gaat en vele groetjes uit Ospel van "ons" drietjes xxx

  • 22 Oktober 2012 - 19:03

    Esther:

    Hoi Hoi Mariska,

    Ik was erg benieuwd hoe zweden en noorwegen was bevallen... en zoals ik kan lezen was 't erg gezellig en leuk... Je hebt mooie en leuke foto's gemaakt ... en vooral die van de 'fotokunst' (2e foto) erg knap gedaan.....

    Nog heel veel plezier in Denemarken..

    Groetjes Esther

  • 22 Oktober 2012 - 21:34

    Laura:

    Ik wil ooook!! Wat een verhalen en ervaringen. Echt supergaaf! Dus mocht mama niet meewillen naar Stockholm, dan wil ik wel mee Haha!

    Xx

  • 22 Oktober 2012 - 21:34

    Laura:

    Ik wil ooook!! Wat een verhalen en ervaringen. Echt supergaaf! Dus mocht mama niet meewillen naar Stockholm, dan wil ik wel mee Haha!

    Xx

  • 28 Oktober 2012 - 20:37

    Marcel, Monique En Danique:

    Hoi Mariska,

    Wat weer een ervaringen om te lezen. Wel grappig eigenlijk dat we nu een reisverslag hebben gelezen in een reisverslag. En dan die foto's! Vooral die big smile van jou bij al die foto's met al dat lekkers. Daar ben je echt aan het genieten.

    Groetjes en veel plezier met de volgende ervaringen!!!

    Marcel, Monique en Danique xxx

  • 28 Oktober 2012 - 20:37

    Marcel, Monique En Danique:

    Hoi Mariska,

    Wat weer een ervaringen om te lezen. Wel grappig eigenlijk dat we nu een reisverslag hebben gelezen in een reisverslag. En dan die foto's! Vooral die big smile van jou bij al die foto's met al dat lekkers. Daar ben je echt aan het genieten.

    Groetjes en veel plezier met de volgende ervaringen!!!

    Marcel, Monique en Danique xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zweden, Stockholm

Odense

Minor in Odense

Recente Reisverslagen:

18 December 2012

Home sweet home

13 December 2012

Laatste weekjes

04 December 2012

Berlin, ich liebe dich

24 November 2012

Kopenhagen

24 November 2012

Seabattle!
Mariska

Een waarbenjij.nu voor mijn studieperiode in Denemarken. van 27 augustus tot 15 december ga ik naar school op de universiteit in Odense. Hier zal ik mijn ervaringen als international student delen met het thuisfront en natuurlijk ook als herinnering voor mezelf.

Actief sinds 30 Juni 2012
Verslag gelezen: 621
Totaal aantal bezoekers 13637

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 22 Januari 2013

Budapest

15 Augustus 2012 - 18 December 2012

Odense

Landen bezocht: