Berlin, ich liebe dich - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu Berlin, ich liebe dich - Reisverslag uit Berlijn, Duitsland van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu

Berlin, ich liebe dich

Blijf op de hoogte en volg Mariska

04 December 2012 | Duitsland, Berlijn

3 dagen Berlijn, heerlijk maar veeeel te kort voor deze geweldige stad met mega veel geschiedenis. Als ik nu bedenk dat ik nog twijfelde om te gaan ben ik nog blijer dat ik het kaartje heb gekocht.

Het bijkomen na de seabattle en kopenhagen verliep niet helemaal goed. Nadat ik 2 dagen ziek op bed heb gelegen, slapen slapen en slapen was ik net op tijd fit voor het tripje naar Berlijn! Om 12 uur middernacht vertrokken we met de bus op naar Berlijn. Er gingen heel veel klasgenoten mee dus dat was super gezellig, maar ik heb ook weer veel nieuwe mensen leren kennen. In de ochtend kwamen we aan en begon de guidingtour al heel snel! Die was echt geweldig, we hadden een super leuke gids die heel interessant vertelde. We zagen alle belangrijke gebouwen en plekken in Berlijn. Zo stonden we op de plek waar de bunker van Hitler in de oorlog onder de grond lag en waar hij zichzelf dus ook heeft doodgeschoten. Ook zagen we stukken van de Berlijnse muur en vertelde ze daar interessante verhalen over.
Na de tour waren we vrij en ben ik samen met een groepje naar het DDR museum geweest. Daar zagen we precies hoe de mensen in Oost-Berlijn leefde tijdens de tijd van de muur. Ik heb er op de havo al veel over geleerd maar om het nu te zien was echt indrukwekkend. Alles werd bepaald, zelfs de kleren die ze droegen. In het museum zagen we dat alle huizen hetzelfde waren, dit was moeilijk te zien op een plaatje maar toen we het met eigen ogen zagen was het echt indrukwekkend. Echt alles was hetzelfde wat een hele kille uitstraling gaf. Na het museum was ik bevroren en heel moe dus ben ik even gaan slapen om daarna te dineren en het stapleven van berlijn te ontdekken. Het was wel even zoeken om een leuk kroegje te vinden daar, maar van de gids wisten we al dat het echte stapleven hier pas om 3(!!!) uur zou beginnen. Nou om die tijd gingen wij weer naar huis na een hele gezellige avond in een raar clubje. De dj stond achter een gewone keukentafel met een macbook en mensen zaten op trappen. Het was wel een internationaal cafe met zelfs Nederlanders waardoor ik mijn goede Duits niet hoefde te gebruiken.
Het engelsniveau viel me trouwens enorm tegen. Zelfs in een museum was er een mevrouw die alleen maar Duits sprak. In de musea staat ook alles alleen maar in het engels en duits. In zweden was dit wel anders, spaans, zweeds, deens, engels, duits. Berlijn was wel goedkoop alleen maar mij niet echt omdat ik met de euro weer besef van geld kreeg haha en toen merkte ik pas dat ik dat hier weinig heb gehad.

Oke ik dwaal af, terug naar dag 2. Na een heerlijk ontbijt zijn we met het ov naar het stasimuseum gegaan. Dit was een grote puzzel, we wisten namelijk niet dat er U en S bahne bestonden, dus waren we U bahnen op S station aan het zoeken en andersom. Uiteindelijk zijn we er gekomen en daar zagen we dus ook echt het oosten van Berlijn. Het museum was heel indrukwekkend en best wel moeilijk. Het was heel interessant om het er met ankie, elise en mariska over te hebben. We begonnen het steeds meer te begrijpen maar het is zo raar om te zien dat ze daadwerkelijk alles controleerde. We zagen ergens een camera in een knoop zitten. Het museum was gevestigd in een gebouw wat in die tijd het controle punt was. Dat gebouw is later ontruimd en toen vonden ze dit allemaal. Na dit museum waren we moe van alle indrukken, we zijn lekker gaan eten en rond gaan lopen in een kunstenaarswijkje met kleine winkeltjes. En daar heb ik mijn droomtas gevonden. Een ouderwetse lerentas, ik wilde er al zolang een hebben maar ze waren zo duur. Deze gelukkig niet en ook helemaal naar mijn smaak. Daarna hebben we wijntjes gedronken en ons klaarmaken om te gaan stappen met de hele groep. Dat was een hele gezellige avond. Clubs inkomen is daar een beetje moeilijk omdat je er ook raar uit moet zien maar regels daarvoor hebben ze niet.. Dus we zijn gezellig in barretjes geweest en hebben het daar ook leuk gehad. Na een paar uurtjes slaap konden we weer opstaan om te ontbijten en uit te checken om naar het concentratiekamp te gaan. Dit was heel indrukwekkend. Het was een concentratiekamp dat in de 2e wereldoorlog is gebruikt maar ook nog daarna door de russen. Ik wist niet dat er ook nog na de oorlog mensen werden uitgemoord dus dit was wel indrukwekkend. We zagen allemaal verschillende methoden hoe ze de joden, homoseksuelen of gewoon mensen die het ergens niet mee eens waren vermoorden. Vreselijk om te zien, ik durfde bijna niet te klagen over hoe koud het wel niet was. Er werden ook verhalen verteld over mensen die dit kamp hadden overleefd, hierdoor raakte het me nog meer... Ik weet niet zo goed hoe ik het kan verwoorden maar ik ben blij dat ik er ooit ben geweest. Het zette me aan het denken, ik heb veel kippenvelmomenten gehad en ben nog blijer dat ik niet in tijden van oorlog leef.

Daarna weer lekker de warme bus in om om 10 uur aan te komen in Odense. In het besneeuwde Odense. Er lag een dikke laag sneeuw, super mooi om te zien. In het park stonden de fakkels aan en daar hebben we ondanks de slaap nog even fotos gemaakt! Het was een geweldige reis en ik heb evy al overgehaald om met me mee terug te gaan. Ik wil nog veel meer musea bezoeken en nog veel meer weten en zien van Berlijn!

De volgende ochtend moest ik weer fris en fruitig aan school beginnen... enorm veel projecten moesten worden afgerond en dat ws wel even veel werk. Ik begin me nu ook steeds meer te irriteren aan cultuurverschillen, nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar ik mis het nederlandse niveau. Mijn groepje bestaat uit super lieve mensen maar als het om doorzetten, doorwerken en nadenken gaat mis ik mijn fantastische groepje uit Breda. Nog 2 weekjes, volop genieten van alles en iedereen hier en dan ben ik weer in Nederland. Morgen sinterklaas.. heel raar om dat niet echt te vieren met papa, mama en patrick, want ik ben er wel achter gekomen dat dat een belangrijk en leuk feest is voor mij. Morgen ga ik het introduceren aan andere landen. Ankie gaat zich verkleden als zwarte piet, we hebben een boek van sinterklaas, pepernoten, een sinterklaasspel en cadeautjes. Niet hetzelfde maar hopelijk ook heel leuk.

Ik wil Sinterklaas oma, mama, danique, marcel en monique ook nog even bedanken voor het sturen van alle lieve sinterklaastekeningen, snoepjes en natuurlijk niet te vergeten chocolaatjes van rousseau!!
Sinterklaas mariska heeft zichzelf net getrakteerd op hele mooie nieuwe laarzen. En ik ben er super blij mee!!

Vandaag nog een luieravond en vanaf dan heb ik iedere dag wat te doen om hier nog volop te genieten en langzaam afscheid te nemen..

Liefs Mariska







  • 04 December 2012 - 20:33

    Yvonne:

    Heeee, wat leuk zeg! maar zoals ik het lees heb je idd te weinig tijd gehad in Berlijn. Wel interesant zeg zo'n concentratiekamp. Een geluk heb je, er is geen oorlog hier, en dat gaat ook niet komen vind ik! ik wist ook niet dat er ook nog russen daarna nog gebruik hebben gemaakt van de kampen. Wat leuk dat daar sneeuw ligt, hier heeft het maandag ook al flink gesneeuwd maar die is nu al weer weg. wat in principe ook helemaaal niet erg is. nou geniet nog even van de laatste twee weken. en tot de 18eeeeeeeeee =D xxxx

  • 04 December 2012 - 22:24

    "mamsie":

    Zo te lezen veel interressante dingen ondernomen en ontzettend veel indrukken opgedaan, erg leuk. Ga nog lekker genieten van je laatste weekjes daar en laat je verrassen door je "gemiste" vrienden, familie en bekenden op 18 december, tot gauw, xxx mamsie

  • 04 December 2012 - 22:58

    Janneke:

    Wauw, heel boeiend om te lezen over Berlijn. Ben ook erg benieuwd naar deze stad, vooral als ik er zo weer meer over lees!
    Fijn om te horen dat je het nog steeds zo naar je zin hebt en natuurlijk stiekem ook dat je je fantastische groepje zo mist ;-). Je leert er vast een hoop van daar op school en wie weet heb je er straks met het afstuderen weer meer profijt van! En je bent hoop ik vast niet vergeten wat doorzetten is!
    Een fijne Sinterklaas morgen, geniet ervan ookal is het anders dan andere jaren. Ook dat heb je dan weer een keer meegemaakt en het is toch leuk dat je het anderen kan laten zien wat het feest precies is.
    Geniet nog van de laatste weken en we spreken elkaar!! Dikke kus!

  • 05 December 2012 - 01:24

    Laura:

    Jij hebt weer hele andere dingen gezien in Berlijn dan ik! Als ik dat lees, denk ik: ik wil terug om die dingen te gaan bekijken! Indrukwekkend he? Succes met het afronden van de laatste dingen! Hopelijk kun je je klasgenoten bijbrengen wat doorwerken, doorzetten en nadenken betekent!
    Geniet van je Sinterklaasavondje, ook al zal dat totaal anders zijn dan hier in Nederland. Vast ook heel gezellig!

    Xx Laura

  • 05 December 2012 - 13:05

    Madeleine:

    Utrecht verruilen voor Berlijn dan maar .... hahahaha
    Leuk verslag en idd blij dat het hier geen oorlog is en hopenlijk komt t ook nooit.
    Lieve Mariska eens komt t besef.. nederland is zo slecht nog niet, best goed eigenlijk toch
    Geniet nog van je laatste dagen

    grtzz
    M

  • 05 December 2012 - 19:31

    Esther:

    Hoi Hoi Mariska,

    Zoals Laura ook al zei...Je hebt heel veel andere dingen gezien in Berlijn... Maar ook allemaal zeker de moeite waard....
    Succes met je laatste dingetjes op school en geniet maar van de sneeuw... want die moet hier nog eerst zien te vallen.. en dan ook blijven liggen .....

    Groetjes Esther

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Berlijn

Odense

Minor in Odense

Recente Reisverslagen:

18 December 2012

Home sweet home

13 December 2012

Laatste weekjes

04 December 2012

Berlin, ich liebe dich

24 November 2012

Kopenhagen

24 November 2012

Seabattle!
Mariska

Een waarbenjij.nu voor mijn studieperiode in Denemarken. van 27 augustus tot 15 december ga ik naar school op de universiteit in Odense. Hier zal ik mijn ervaringen als international student delen met het thuisfront en natuurlijk ook als herinnering voor mezelf.

Actief sinds 30 Juni 2012
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 13638

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 22 Januari 2013

Budapest

15 Augustus 2012 - 18 December 2012

Odense

Landen bezocht: