Bogeparken, de gettowijk van Odense - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu Bogeparken, de gettowijk van Odense - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu

Bogeparken, de gettowijk van Odense

Blijf op de hoogte en volg Mariska

18 September 2012 | Denemarken, Odense

Na alle leuke verslagen volgt nu een minder leuk verslag. Niet omdat ik jullie ontzettend mis of terug naar huis wil maar omdat ik me momenteel erg onveilig voel. Het mooie centerparcs huis ligt namelijk in de getto van Odense..

De eerste week dat ik hier woonde was er een schietpartij in het park naast me. Dit was nogal heftig en het was erg in de media. Ik kan geen Deens verstaan maar hoorde vaak het woordje Vollsmose voorbij komen op de radio. School heeft voor een meeting gezorgd waarin duidelijk werd gemaakt dat dit een eenmalig voorval was en dat de buurt verder veilig was. In deze meeting zagen we dat er hier wel 80 culturen leven en heel veel culturen leven samen in bijv. een flat. Er wonen blijkbaar ook Denen maar die heb ik nog niet gevonden.. Diezelfde week werd bij klasgenootjes ingebroken. Het was gericht op apparatuur want alle laptops, camera's en de tv waren weg. Veel mensen waren vanaf dit moment al bang en wilden verhuizen.
Ik merk dat Nederlanders best wel nuchter zijn en sneller denken, oke kan gebeuren, gebeurt niet alleen hier, het is rot maar verder niet aan denken. Klasgenoten spraken over verhuizen maar ik was nog niet bang genoeg om weg te willen uit mijn huisje.
Daarna volgde er een meeting iin Vollsmose zelf waar we met de politie spraken en de mensen uit de buurt, over wat we hier konden doen. Voor mij voelde dit als een warm welkom. Ook de krant verwelkomde ons wat dus ook meteen een visitekaartje was voor de dieven. 4 Internationale studenten in een huis betekent 4 laptops, 4 camera's, 4 telefoons, genoeg om een poging te wagen dus..

Vrijdag werd er ingebroken in 4 huizen. 3 hiervan bij internationale studenten en het andere huis waren Denen (en heel toevallig buren van de internationals). Ook hierbij hebben ze weer alles meegenomen, zelfs kleren en het toppunt was nog wel een HALVE bh. Het was overigens niet zo moeilijk om in te breken, ze hebben bij elk huis wel iets anders geprobeerd, raam, voordeur en achterdeur. Ook de kamerdeuren waren opslot maar ik heb de binnenkant nu gezien en mijn deur is gemaakt van karton, eierdozen om precies te zijn. Ik denk niet dat je heel erg getraind moet zijn om die open te breken. Dit was voor mij de druppel om me onveilig te voelen. Er is namelijk op klaarlichte dag ingebroken. Dit betekent dus dat ze met onze grote tv's over straat hebben gelopen. Huizen zijn hier dicht tegen elkaar aan gebouwd en vanuit de flats kun je de huizen inkijken aangezien wij nog geen gordijnen hebben. Om 1 uur 'smiddags zijn er genoeg mensen thuis. Dit alles zegt voor mij genoeg over de sociale controle die er dus gewoon niet is. Waarom niemand de politie heeft gebeld, geen idee maar ik voel me momenteel niet meer veilig in mijn huis. Er zijn nog 3 huizen over, waaronder die van mij en mijn huisgenootjes en we zitten nu te wachten op de inbraak. Ik ben tegenwoordig wel heel creatief in het zoeken van verstopplaatsen voor mijn spullen (onder of in de oven, tussen boeken, in de schoonmaakkast, onder de bank). Ik ben overal bang voor, zelfs voor de buurman die gewoon vriendelijk kwam vertellen dat als we iets nodig hebben we altijd aan konden kloppen.

Maar een leuke situatie is het dus niet en ik snap ook niet waarom school ons hier heeft geplaatst. Ik was vandaag bij de gemeente en hier kreeg ik meteen te horen dat het de getto van odense was. Zelfs de politie heeft ons verteld dat we hier niet veilig wonen. School handelde vrijdag heel snel door naar ons toe te komen, ons op te vangen en een hostel te regelen. Maar dat is natuurlijk niet genoeg, we willen een nieuwe accommodatie.
Die nieuwe accommodatie is lastig aangezien we met een grote groep zijn en er niet zomaar een lege flat is in Odense, anders hadden we daar wel gewoond lijkt me. Vandaag was er een meeting met 3 opties.

Optie 1. naar Kerteminde. dit betekent elke dag anderhalf uur fietsen, heuvel op , heuvel af naar school. (en ook weer terug)
Optie 2. Mostel, 6 km naar school, leuke optie maar de kamers hebben geen keuken dus dat wordt ook erg duur.
Optie 3. Verhuizen naar een flat in Bogeparken (waar ik nu dus al woon) de extra's voor optie 3 zijn extra slotenen volle huizen en een plek voor onze fietsen.

Ik heb voor optie 3 gekozen. Het is niet dat ik me veilig voel in deze buurt maar ik vind het super tof om samen met klasgenoten te wonen. We doen veel dingen samen en als iedereen gaat verhuizen gaat dit ook veranderen. Veel mensen hebben hiervoor gekozen. Het is niet de beste optie maar we moeten het er maar 3 maanden mee doen.

Dit is dus hopelijk mijn laatste bericht vanuit mijn centerparcsbungalow, en ik hoop voor mijn bezoek dat ik weer een grote kamer heb in mijn nieuwe flat. De flats zien er in ieder geval ook heel goed uit en er is maar een deur waar kan worden ingebroken. Woensdag is de 2e meeting en hopelijk weten we dan meer en kunnen we snel verhuizen.

Mijn weekend was dus niet echt super leuk, ik werd ook nog eens ziek dus ik heb vooral niks gedaan en thuis gebleven voor mijn laptop en camera.

Vrijdag kwam de krant van Vollsmose uit. Hierin sta ik (met foto) en vertel ik dat ik het hier leuk vind om te wonen en dat ik de meeting erg interessant vond. Haha iets wat nu dus niet meer klopt maarja ik ben wel beroemd hier! (waarschijnlijk omdat er een laptop op de foto staat) In de supermarkt werd ik zelfs herkent door iemand, heel grappig!

Zodra ik meer weet of ga verhuizen laat ik het weten, nu ga ik lekker slapen.
Angstige groetjes vanuit Odense.


  • 18 September 2012 - 06:59

    Esther En Luuk:

    Nou Nou dat klinkt allemaal een stuk minder leuk als al die andere verslagen... Hopelijk kun je snel met je studenten verhuizen naar de flat en ga je je daar veiliger voelen voor de rest van de tijd in Denemarken want 't is niet echt praktisch en handig om iedere keer een nieuwe verstopplek te vinden voor je spullen....

    Nog heel veel plezier en succes op school en hopelijk komt er de volgende keer weer een leuk bericht....

    Groetjes Esther en Luuk

  • 18 September 2012 - 07:50

    "het Thuisfront":

    Hoi Mariska, na een "zorgelijk" weekend gelukkig de bevestiging dat jullie gaan verhuizen, wel jammer want wat was je toch trots op je 'eigen' centerparcs huisje en wat had je het er naar je zin en blij dat je niet in zo'n flatje kwam te wonen, maar blijkbaar heeft dit niet zo mogen zijn. Natuurlijk wel leuk dat je nu met medestudenten in 1 flat komt te wonen en je toch een stuk veiliger gaat voelen, hopelijk blijft het bij deze ene grote tegenvaller en komt "jouw"enthiousme weer vlug terug, je hebt in ieder geval wel weer iets om naar uit te kijken en er wordt wel serieus aan gewerkt wat voor ons ook weer een hele geruststelling is. Hopelijk gaat de verhuizing snel gebeuren en is je volgende verslag vanuit "HET GETTOFLATJE" ha ha om er toch maar een beetje de lol van in te zien want gelukkig kun je nu toch weer een beetje lachen. Groetjes uit Ospel en tot skyps, FB, mails, xxx

  • 18 September 2012 - 09:30

    Wouter:

    Hey Mariska,

    Jeetje ik wist niet dat het zo erg was daar..
    Is naar RRK verhuizen anders niet een optie? Hier gebeurt nooit wat :)

    Groetjes Wouter

  • 18 September 2012 - 10:42

    Evelien:

    Jeetje maris!
    Heftig allemaal! En een ontzettend vervelende onderbreking van die super tijd die je zou moeten hebben!
    Hoop dat je je in het volgende huisje veilig kan voelen..

  • 18 September 2012 - 13:35

    Bea Truijen:

    Misschien een tip; Ga je van huis laat dan een radio aan!

  • 18 September 2012 - 14:52

    Madeleine:

    He Mariska , dat is echt minder, maar idd direct actie is het beste. Dus ook de nederlandse assertiviteit helpt. Succes en hopenlijk snel op een nieuwe wel veilige plek. Xx

  • 18 September 2012 - 19:26

    Hennie:

    Mariska, dit is zwaar balen. Hopelijk komt het toch nog allemaal goed en kun je deze nare ervaring snel vergeten. Groetjes

  • 19 September 2012 - 18:11

    Frank:

    Sooow heftig nichtje! Hou je taai, als je hulp nodig hebt bel je maar even;)
    Verder gaat het wel goed? Als je maar geniet, en hopen dat deze crimineeltjes snel gepakt worden!

    Geniet er van en dan tot snel in het doospelse!!

    Gr. Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Odense

Odense

Minor in Odense

Recente Reisverslagen:

18 December 2012

Home sweet home

13 December 2012

Laatste weekjes

04 December 2012

Berlin, ich liebe dich

24 November 2012

Kopenhagen

24 November 2012

Seabattle!
Mariska

Een waarbenjij.nu voor mijn studieperiode in Denemarken. van 27 augustus tot 15 december ga ik naar school op de universiteit in Odense. Hier zal ik mijn ervaringen als international student delen met het thuisfront en natuurlijk ook als herinnering voor mezelf.

Actief sinds 30 Juni 2012
Verslag gelezen: 643
Totaal aantal bezoekers 13637

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 22 Januari 2013

Budapest

15 Augustus 2012 - 18 December 2012

Odense

Landen bezocht: