Kindergarden in Denemarken - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu Kindergarden in Denemarken - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu

Kindergarden in Denemarken

Blijf op de hoogte en volg Mariska

12 September 2012 | Denemarken, Odense

Ik ben net op bezoek geweest bij de kindergarden en ben zo enthousiast dat ik er wel iets over moest schrijven. Het is de kindergarden waar we de activiteiten gaan doen. Mijn eerste indruk was dat het een beetje vervallen was. Toen we binnen kwamen werden we verwelkomt door een oudere man die in mijn ogen niet heel enthousiast was, maar anderen vonden dat weer wel dus dat zal ook wel een cultuurverschil zijn. Maar hij vertelde ons dus over de kindjes en wij vertelde hem over de activiteit. We gaan volgende week donderdag om 9.30 naar de kindergarden, dan gaan we mee fruitje eten en daarna hebben we de kinders een uur voor onze groep om circus te gaan spelen.

Maar dan nu de kindergarden. Ik heb er zelf niet heel veel ervaring mee maar ik denk dat Yvonne, Jolien en Rian al veel verschillen zien. De kindergarden is hier tot 6 jaar. Dus groep 1 en 2 zoals in Nederland kennen ze hier niet. Wel begin je dus op dezelfde leeftijd aan groep 3 en met leren. De kindergarden is hier vooral gericht op spelen en dan heel erg op buitenspelen, weer of geen weer, de kinderen zijn elke dag buiten. De tuin is ook heel groot met allemaal hoekjes, kinderen mogen in bomen klimmen er is plek voor een kampvuur waar ze zelf broodjes bakken of soep eten (nu weet ik waarom wij het leren), er staan notenbomen, kersenbomen, perenbomen etc. Er is een jungle gemaakt waar kinderen in kunnen en ook bewust geen pedagogisch medewerkers komen en wat me opviel ten opzichte van Nederland, er is totaal geen overzicht, je weet niet waar de kinderen zijn. In Denemarken vinden ze de buitenlucht zo belangrijk dat alle kinderen buiten SLAPEN. Er staan overal wiegjes en er is een grote schuur waar kinderen slapen als het regent. Pas bij -10 graden is het niet meer toegestaan om buiten te slapen!! Ik was helemaal verbaasd en heb gevraagd waarom dat dit was. Het is blijkbaar beter voor je brein om in de frisse lucht te slapen, ook voor ons is het beter om met raam open te slapen maar omdat wij het niet gewend zijn worden we meteen verkouden. Toen kregen we binnen een rondleiding, het leefde binnen echt, zo lag overal speelgoed en was het heel knus en gezellig. De focus ligt op de ontwikkeling van de kinderen, zo mogen ze knutselwerkjes laten liggen om er de volgende dag mee verder te gaan en zijn er aparte hoekjes voor spelen en eten. Het is dus ook niet nodig om op te ruimen. Beneden hadden ze een grote gymzaal (ideaal voor onze activiteit) en er was nog een badkamer + keuken. Het viel me op dat er ook meer mannen werken dan in Nederland. Hier werkten 11 mensen waarvan niet iedereen opgeleid is, sommige doen het ook vrijwillig maar als je dit voor je werk doet moet je wel HBO hebben gedaan. De werkpunten van de kindergarden waren het probleemoplossend spelen, wat ik ook ken van Nederland. Dit betekent dat je als pedagogisch medewerker probeert om de kinderen alles zelf op te laten lossen. Het tweede punt was gericht op de taal. Dit is iets van de laatste jaren omdat er tegenwoordig veel verschillende culturen op de kindergarden zitten. Deze kinderen spreken thuis vaak hun moedertaal waardoor de kindergarden er op gericht is om ze goed Deens te leren (spreken) waardoor ze voorbereidt zijn op de basisschool.

Ik ben heel enthousiast over de kindergarden en denk dat er in Nederland nog wel wat te verbeteren valt, vooral in grote steden waar weinig plek is om buiten te spelen. Maar volgens mama vind ik momenteel alles

Ik ben benieuwd naar de activiteiten, de kinderen spreken geen Engels dus het wordt vooral communiceren met lichaamstaal en we hebben een Deens meisje in de groep waar ik heel blij mee ben!

Ooh verder worden hier volop activiteiten georganiseerd, ik heb net mijn kaartje bemachtigd naar Skagen, het noorden van Denemarken waar 2 zeeën samenkomen, daarna gaan we naar Arhus en verblijven we daar in een hostel. In november gaat er een groot cruiseschip vanuit Stockholm naar Talinn met 2100 internationale studenten!! Op dit schip zijn 5 dj's, 3 verdiepingen om te dansen, sauna's, 2 zwembaden, je kunt salsales nemen en nog veel meer. Daar moet ik dus bijzijn! Morgen ga ik samen met een klasgenoot uit Duitsland een reis naar de andere Scandinavische landen plannen voor in de herfstvakantie. En als jullie bang zijn dat ik Nederland vergeet, het laatste weekend van oktober komt er Nederlands bezoek uit Breda en daar heb ik ook heel veel zin in!

Zonnige en Waterige groetjes vanuit Odense
Mariska/Magdalena Marcella (zoals ik hier heet)


  • 12 September 2012 - 17:01

    Yvonne:

    Heeeee, haha wat grappig dat je ons daar even in noemt! nou ik moet je eerlijk zeggen dat de kinderen hier in nederland ook wel eens buitenslapen. dat is een nieuw project en dat doen ze al op best veel plaatsen dus zo raar is het nog niet. wel grappig om te lezen dat ze daar heel anderen prioriteiten hebben in de kinderopvang als hier in nederland! leuk zeg! snap wel waarom je zo enthousiast bent. nou heeel veel plezier met je reis naar skagen en op die feestboot, maar dat komt vast helemaal goed!
    xxxxxxxxxxxxxxxx

  • 12 September 2012 - 18:34

    Lianne:

    Wat een gezellig stuk verhaal! Was dit het goede nieuws wat je moest vertellen of is dat wat anders?!

    SUPER VREEMD dat die kinders buiten slapen! Te raar! Bovendien heel anders dan in NL. Ik kan me er niks bij voorstellen. Wel heel tof lijkt me.

    Het leukste stukje is natuurlijk een van de laatste zinnen. Dan komen de LEUKSTE MENSEN UIT BREDA op bezoek! YEAAAAAH!!!

    Veel liefs xxx lianne

    ps, die cruise.. dat is natuurlijk zwaar triest, belachelijk, dom, heeft niets met school te maken.. en en en.. oke ik ben gewoon stik jaloers. GAAAAAAAAAAAAAF!!!!!


  • 12 September 2012 - 21:02

    Jolien Deckers:

    Wat super leuk dat je ons erin benoemt zeg! En wat reuze interessant hoe je er over vertelt, je maakt mij zelfs enthousiast voor een buitenlandse stage haha. Maaar in het 3e studiejaar gaan wij naar daar, omdat Denemarken heel veel voor loopt op de kinderopvang. Dus geen wonder dat je inderdaad staat te kijken van die vrijheid en dat ze geen overzicht hebben. Bij ons moet dat jusit allemaal stipt. Mooi zeg, om die verschillen zo te zien en hen onze dingen bij te leren en jij van hun (zoals je al zegt dat je in nl nog veel kan verbeteren). En dat buitenslapen ken ik net als Yvonne ook, maar wordt niet zoveel gedaan omdat het voor vele toch raar is maar inderdaad heel gezond. Ik wacht met smart op je verhaal van volgende week donderdag over de activiteit;). En die cruise..hoe vet! JALOERSSS! Thanks voor je lieve mail! Heeeel veeel liefs xxx

  • 12 September 2012 - 21:33

    Esther:

    Hey Mariska,

    Super vet en interessant die verhalen over de kinderopvang/kindergarten ben benieuwd hoe jullie activiteit gaat lukken....

    Heel veel succes met de activiteit en veel plezier op de cruise en andere scandinavische landen

    Gr esther

  • 13 September 2012 - 01:24

    Laura:

    Wow! Ik kan me voorstellen dat je hier even over moest schrijven! Wat gaaf zoals dat daar gaat met zoveel buitenspelen en zelfs slapen. In Nederland heb ik 't inderdaad wel eens gehoord, maar niet vaak.
    Heel veel plezier met de activiteit. Geniet er maar van en kijk maar goed, misschien kun je het straks in Nederland uit gaan voeren :P
    En die cruise klinktl ontzettend gaaf!

    Xx Laura

  • 13 September 2012 - 10:16

    Madeleine:

    Brrrr... -10. Wat zijn we hier dan een watjes hahahahah

  • 14 September 2012 - 12:18

    Nina:

    Wauw leuk om te lezen en natuurlijk helemaal herkenbaar. echt mooi die kinderdagverblijven daar he, vond het zo leuk dat die kinderen zo veel eigen verantwoordelijkheid kregen enzo. leuk om die verschillen te zien! geniet ervan en heel veel succes!! Liefs

  • 15 September 2012 - 09:14

    Mariska Vossen:

    wat een leuke reacties! in week 41 heb ik stage dus dan zie ik nog meer van alles. heb er nu al zin in :):)

  • 15 September 2012 - 09:14

    Mariska Vossen:

    wat een leuke reacties! in week 41 heb ik stage dus dan zie ik nog meer van alles. heb er nu al zin in :):)

  • 15 September 2012 - 09:14

    Mariska Vossen:

    wat een leuke reacties! in week 41 heb ik stage dus dan zie ik nog meer van alles. heb er nu al zin in :):)

  • 16 September 2012 - 13:48

    Marcel. Moniqie En Danique:

    Hi Mariska,
    We hebben weer met veel plezier al jouw leuke ervaringen gelezen. We gaan er met z'n drietjes altijd even gezellig voor zitten. Het ziet er ook erg gezellig uit. Ook die foto's van het samen eten. We zouden zo wel aan willen schuiven. Wat zul je nog veel leuke dingen gaan zien de komende maanden, vooral de reis naar Zweden. Danique vond dat je een erg mooi mes hebt gemaakt! Moet je Danique ook maar een keer leren.
    Heel veel groetjes uit Weert van Danique, Monique en Marcel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Odense

Odense

Minor in Odense

Recente Reisverslagen:

18 December 2012

Home sweet home

13 December 2012

Laatste weekjes

04 December 2012

Berlin, ich liebe dich

24 November 2012

Kopenhagen

24 November 2012

Seabattle!
Mariska

Een waarbenjij.nu voor mijn studieperiode in Denemarken. van 27 augustus tot 15 december ga ik naar school op de universiteit in Odense. Hier zal ik mijn ervaringen als international student delen met het thuisfront en natuurlijk ook als herinnering voor mezelf.

Actief sinds 30 Juni 2012
Verslag gelezen: 676
Totaal aantal bezoekers 13628

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 22 Januari 2013

Budapest

15 Augustus 2012 - 18 December 2012

Odense

Landen bezocht: