First schoolweek - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu First schoolweek - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu

First schoolweek

Blijf op de hoogte en volg Mariska

02 September 2012 | Denemarken, Odense

Goede zondagmorgen. Mijn eerste week zit erop maar het voelt alsof ik hier al maanden zit. Een goed teken denk ik zo!

Ik was gebleven bij mijn eerste schooldag. Na een fietstocht van een half uurtje kwamen we aan op school. We werden warm verwelkomt door Mette en Pelle, 2 leraren voor de komende periode. De kennismaking vond plaats aan de hand van liedjes en dans, heel tof. Pelle had zijn accordeon meegenomen waarop we de dansjes deden. Verder was het vooral veel informatie en voorstelrondes. Ik zit ongeveer met 40 mensen in de klas met 14 verschillende nationaliteiten, en de Nederlanders met 8 in overvloed. Om 2 uur waren we klaar en zouden er fietsen voor ons klaar staan. Dat klopte niet helemaal want we moesten ze nog in elkaar zetten, super leuk voor de teamwork en moeilijk in het Engels. En omdat ik al een fiets had is de mooie roze fiets op de foto niet van mij. We kregen ook een helm maar met een helm op een omafiets zie ik niet zo zitten. Er zijn genoeg mensen die hem wel nodig hebben en waarvoor fietsen nieuw is waardoor de terugweg een ietsiepietsie langer duurde (1 uur).

Derest van de week hebben we informatie gehad over de bieb, de biebvrouwtjes zijn super lief en vinden ons zo leuk dat we altijd gratis mogen printen. We zijn ingedeeld in groepjes, ik zit bij meisjes uit Denemarken, Tsjechië en Japan en als het goed is komt er nog een Turks meisje bij. En er zijn al een aantal lessen begonnen. Waaronder een met LEGO. Echt heel leuk om daar les mee te krijgen maar ook heel bijzonder omdat je elkaar daardoor op een andere manier leert kennen. We kregen opdrachten om te bouwen en aan de hand daarvan moesten we het uitleggen aan de groepsgenoten, foto's zijn natuurlijk bijgevoegd. Ook hebben we een handenarbeid les waar we een mes gaan maken, brood gaan bakken en vuur gaan maken. Waarvoor het is, geen idee maar het klinkt leuk. We dansen en zingen heel veel en voor de mensen die denken, wat een rare school, ik heb ook nog gewoon theoretische lessen en die zijn heel interessant, we leren veel over elkaars culturen. Het zorgen maken over mijn Engels was nergens voor nodig want het is echt heel goed te volgen en ik kan ook goed meedoen. Ik moet zeggen dat het Nederlandse volk er wel echt uitspringt qua Engels maar ook qua participeren in de les. We zijn veel aan het woord en een leraar die nog niet wist waar we vandaan kwamen koos steeds de Nederlanders uit, misschien toch een verschil qua oogcontact maken. In week 40 (de week van mijn verjaardag :(:( ) heb ik de belangrijkste week en moeten we voor elk vak presenteren, in week 41 gaan we stagelopen, bij een kindergarten. Dat is een soort kleuterschool, ik heb er echt heel veel zin in. En in week 42 hebben we herfstvakantie en in die week gaan we waarschijnlijk met een aantal naar het noorden reizen, zweden etc.

School zorgt niet alleen voor goede, leuke en leerzame lessen maar ook voor veel activiteiten. Zo gaan we samen een weekend naar Kopenhagen, hebben we volgende week intro met alle nieuwe Deense studenten en gingen we donderdag avond uiteten in het fairytailpark van H.C. Anderson. Heel leuk, er was een grill en er kwam een Deense volksband optreden met allemaal oude opaatjes en omaatjes die ons gingen leren dansen. Ik hoop dat ik het filmpje bij kan voegen, zo niet dan zijn mijn dansmoves te bewonderen op facebook.

Naast schoolactiviteiten zijn er ook nog heeeel veel dingen die we zelf doen. Samen eten is echt super gezellig en een stuk goedkoper, we hebben echt een luxe keuken dus er zijn al mooie gerechten op tafel getoverd. Ook heb ik een Hongaars toetje geproefd van mijn huisgenoten, een soort rijstenpap maar toch anders en lekker! We hebben het stapleven in Denemarken getest en dat is goedgekeurd haha. Donderdag na de barbecue zijn we naar een bar gegaan, omdat we vrijdag weer naar school moesten lagen we netjes om 1 uur in bed. Vrijdag werd dat 5 uur en gister was er een introparty op een campus met allemaal nationaliteiten en lag ik om 3 uur in bed. Met die tijden is het denk ik wel duidelijk dat het super leuk was.

2 dingen die ik van mezelf heb geleerd in deze korte tijd is dat ik geen nee kan zeggen, ik wil overal bij zijn waardoor ik dit weekend hard nodig had om bij te slapen. En mijn geduld wordt hier flink getest door alle mensen die niet kunnen fietsen, heel irritant dat stoppen en wachten.

Ik denk wel dat ik zo'n beetje alles heb verteld, ohja ik zit nog bij een internationale club die allemaal activiteiten organiseren zoals feestjes maar ook uitstapjes naar bijv. Skagen, daar komen de 2 zeeën samen, in het noorden van Denemarken. Daar ben ik natuurlijk ook heel enthousiast over en op dit moment wil ik nog lang niet weg en denk ik dat 4 maanden veel te kort is. Als ik hoor dat mensen hier voor 2 jaar studeren ben ik helemaal enthousiast. Maar ik beloof dat ik na 4 maanden terug kom hoor om netjes af te studeren in Breda.

Dikke kussen vanuit mijn bedje in Eunse (jaja mijn Deense woordenschat breidt zich hier ook langzaam uit)

http://www.facebook.com/photo.php?v=10152073642630414

  • 02 September 2012 - 14:03

    Esther En Luuk:

    Hey Mariska,

    Die 1e week school klinkt erg goed... Gelukkig heb je 't naar je zin en met je Engels gaat helemaal goed komen haha....

    Verder nog veel plezier met Lego-bouwen tijdens de lessen...

    Groetjes esther en Luuk

  • 02 September 2012 - 16:34

    Linda:

    Hey Mariska,

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Het ziet er ook erg gezellig uit op de foto's.
    Wow wat heb jij een mooi luxe huis. Kunnen ze hier op Curaçao nog niets van leren.
    Ik heb hier wel een gezellig huis, maar bij jou ziet het er mooier uit!
    Nice de vele verschillende nationaliteiten, zo leer je veel van de andere culturen.
    Heel veel plezier en succes!

    Groetjes Linda

  • 02 September 2012 - 19:30

    'mamsie":

    Ha die Mariska, zoals je op skyp al vertelde heb je het erg naar je zin en zo te lezen wordt dat nog een keertje bevestigd, super leuk want dat is voor het thuisfront ook een hele geruststelling ( vooral voor pappie, ha ha) want o jee als jij eens een dagje niet geskypt hebt, maar hij begint er al een beetje aan te wennen. Al met al gaat het je wel lukken daar, veel succes de komende week en tot skyp's, mamsie

  • 03 September 2012 - 08:38

    Madeleine:

    He Mariska,

    Leuk om je zo te volgen. Wat raar niet kunnen fietsen, dat kunnen wij ons niet voorstellen.
    Zo te zien red jij je wel daar, alhoewel je mama toch nog wel beetje bezorgd is vanwege de plek waar je woont. Daar zijn mama's ook voor toch.
    Fijn dat je t leuk hebt en ik geloof t graag dat je er veel van leert.

    Kus Madeleine

  • 03 September 2012 - 14:36

    Marlies:

    Hoi Mariska,
    Als ik het zo allemaal lees en van je moeder hoor, is het daar wel vol te houden in Denemarken.
    De helmpjes staan trouwens wel schattig. En wat een leuke foto's met al die verschillende nationaliteiten. Veel plezier nog en ik hou het reisverslag goed in de gaten.

    Groetjes,
    Marlies , Wim
    Kevin & Nick (die zijn vandaag, na al die maanden, ook weer eens naar school moeten gaan !!)

  • 09 September 2012 - 08:59

    Marianne Nies-Vossen:

    Hoi Mariska,

    Erg leuk, je verhalen. Je schrijft boeiend.
    Ik ken het wel, hoor, geen "nee" kunnen zeggen. We willen zo graag alles mee maken en doen.
    Familietrekje???
    Maar zeker voor jou, nu je 4 maanden in Denemarken bent, wil je ook alles van Denemarken meemaken.
    Zo gaat je Engelse taalkennis wel erg snel, maar ik denk dat ook de Deense taal je straks niet vreemd meer is.
    Leuk dat je ook met andere culturen kennis maakt.

    Groetjes, Marianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Odense

Odense

Minor in Odense

Recente Reisverslagen:

18 December 2012

Home sweet home

13 December 2012

Laatste weekjes

04 December 2012

Berlin, ich liebe dich

24 November 2012

Kopenhagen

24 November 2012

Seabattle!
Mariska

Een waarbenjij.nu voor mijn studieperiode in Denemarken. van 27 augustus tot 15 december ga ik naar school op de universiteit in Odense. Hier zal ik mijn ervaringen als international student delen met het thuisfront en natuurlijk ook als herinnering voor mezelf.

Actief sinds 30 Juni 2012
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 13632

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 22 Januari 2013

Budapest

15 Augustus 2012 - 18 December 2012

Odense

Landen bezocht: