De laatste vakantiedag - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu De laatste vakantiedag - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Mariska Vossen - WaarBenJij.nu

De laatste vakantiedag

Blijf op de hoogte en volg Mariska

26 Augustus 2012 | Denemarken, Odense

Als eerste een extra bedankje naar Evy en Yvonne voor het dag- en plakboek. Heel handig bij het schrijven van een bericht hier over wat ik gedaan heb...
Ik was gebleven bij vorige week vrijdag en ik heb daarna genoeg meegemaakt. Veel dingen gezien, nieuwe mensen ontmoet, leuke dingen ondernomen en heel veel Engels gepraat.

Laat ik het maar gewoon op volgorde vertellen. Het makkelijkst voor jullie en voor mezelf :D

Het uiteten is een pizza in het park geworden. Het was super mooi weer en Deense studenten letten hier echt heel erg op hun geld (goed voor mij). Het was super gezellig, we zijn nog naar een leuk barretje geweest waar ik aardbeienbier heb gedronken, een echte aanrader. Daarna zou ik dus naar de fridaybar gaan maar ik kon derest niet vinden en vond het niet zo verstandig om in mijn eentje door Odense te dwalen dus ben ik naar huis gegaan.

In het weekend heb ik veel met de andere studenten gedaan. Zondag was het zo mooi weer dat we naar het strand konden. Het was anderhalf uur fietsen naar een goed strand, heuvel op, heuvel af en met een Spaans meisje achterop, erg zwaar maar het was het waard. De zee is hier heeel helder en ijs ijs ijs koud! Maar na die fietstocht vond ik het heerlijk. Leuke dag met weer nieuwe mensen.

Maandag kwamen papa en mama (en mijn fiets!) aan, heel fijn want de andere volgen een ander programma en hun school was al begonnen. Ik heb heel veel leuke dingen gedaan en mooie dingen gezien. De Himmelberj was denk ik het hoogtepunt. Letterlijk en figuurlijk want het is de hoogste 'berg' van Denemarken. We gingen eerst met de boot 40 minuten naar boven. Mama en ik begrijpen nog steeds niet hoe een boot naar boven kan waren, misschien een domme vraag maar als iemand het weet; we willen het graag weten! En daarna schreef mijn boekje dat we 10 minuten naar boven moesten. Nou dat duurde wel langer want het was echt stijl maar wel een leuke tocht met uiteindelijk een prachtig uitzicht. Woensdag gaf Line ons een rondleiding in haar plaatsje, Nyborg. Dit was echt heel leuk en raar omdat we de hele dag alle talen hebben gepraat. Ik en Line Engels. Mama papa en ik Nederlands. Mama en Line gebrekkig Engels, Duits of ik was de vertaler. En mijn papa, die denkt dat alle mensen op de wereld Spaans praten, heeft zich goed kunnen redden met Nederlands, Duits, Engels, Spaans en natuurlijk Ospels. Ingewikkeld maar het was een super leuke dag die we afgesloten hebben met een heerlijk broodje zalm aan de haven. Verder zijn we nog naar de Ikea geweest, Odense bezocht, Hans christian museum bezocht, boottocht gemaakt en op vrijdagochtend samen ontbeten om vervolgens, na een super leuke week, afscheid te nemen voor de komende 4 maanden!

Na het afscheid nemen kon ik weer mensen gaan verwelkomen. Line stelde me voor aan de Nederlanders (we zijn hier echt in de meerderheid, leuk maar slecht voor mijn Engels) en rond de middag kwamen mijn huisgenoten aan, ofja 2 ervan. Dus nu woon ik niet meer alleen. Zofia en Flora uit Hongarije houden me hier gezelschap. Heel leuk dat ik niet meer alleen ben maar het communiceren gaat erg moeilijk en ik merk nu al zoveel cultuurverschillen. Een meisje spreekt weinig Engels en kan ook weinig verstaan. Ook zijn ze me voor alles dankbaar. Ik heb de eerste avond gekookt, ze geholpen met de sleutel en vraag ze altijd mee als we iets gaan doen met derest. Ze hebben me hier misschien wel 10 keer voor bedankt. Ze vinden echt alles goed wat ik voorstel, en dat vind ik weer heel moeilijk omdat ik natuurlijk niet wil dat ze alles doen wat ik wil. Kleine dingen dus maar die komen vast allemaal goed. Ze zijn in ieder geval super lief, behulpzaam en netjes (dus misschien ga ik de poetsskills van oma en mama nog opvolgen haha).

Verder doen we heel veel dingen met mensen van onze groep. Ik heb ze de eerste avond allemaal uitgenodigd in ons huisje en daarna zijn we eigenlijk alles samen gaan doen. Zo eten we samen, zijn we vrijdag uit geweest, zitten we 's avonds samen, hebben we een rondleiding van onze buddies gehad en zijn we vandaag naar de ikea geweest om alle laatste spulletjes voor ons huisje te kopen. En ik heb nog heel veel contact met Gracjana, een Pools meisje van de andere groep maar daar heb ik echt een klik mee dus ze is vaak bij onze groep of bij mij, heel leuk.

Ik zit dus nog helemaal goed hier en heb genoten van mijn laatste vakantiedagen. Morgen de eerste schooldag, ik ben super benieuwd. We starten om 9 uur dan zijn we er tot 2 en om kwart over 4 hebben we een meeting over de buurt met daarna een klein diner!

X vanuit het regenachtige Odense

  • 26 Augustus 2012 - 19:11

    Richella:

    Super leuk om je verhalen te lezen! Doe de groeten aan Efraim en Esther!

  • 26 Augustus 2012 - 19:34

    Mariska:

    Jaa zal ik doen! xx

  • 26 Augustus 2012 - 19:56

    Het "thuisfront":

    Hee dochter, leuk om allemaal na te lezen wat je gedaan hebt en wat we saampjes beleefd hebben. Print jij dit later ook allemaal voor jezelf uit want dit is mooi om te bewaren en "later"nog eens op je gemak na te lezen. Heel veel succes morgen op je 1e schooldag en niet stiekum het volgend verslag in het Engels gaan typen he want dan weet pap zich geen raad meer, vele groetjes uit Ospel van Paps en Mamsie en Patrick.

  • 26 Augustus 2012 - 21:40

    Lianne:

    Hoi lieve Mariska,

    Wat leuk om zo veel te lezen. Ik wist al het een en ander maar nu is het beeld wel weer wat completer van je leventje daar.

    Spannend! Morgen je eerste echte schooldag. Ik hoop dat alles te begrijpen is en vooral, dat je het naar je zin hebt daar!

    Heel veel succes en tot apps, mails, sms etc.

    Veel liefs,
    Lianne

  • 27 Augustus 2012 - 10:44

    Hennie:

    Hoi Mariska,
    Nu gaat het echt beginnen. Ik hoop dat je het erg naar je zin zult hebben (waar ik eigenlijk niet aan twijfel) en dat het 4 hele mooie maanden voor je worden. Ik zal hier wel een beetje op pap, mam en Patrick letten.
    We horen van je.
    Groetjes Hennie en Alfons en de rest.

  • 27 Augustus 2012 - 13:07

    Ellemiek:

    Heee Mariska,

    Zo te lezen vermaak jij je prima!! Heel veel succes vandaag met je 1e schooldag, maar dat komt vast goed!!

    Enjoy!xxxx

  • 27 Augustus 2012 - 13:24

    Madeleine:

    Lieve meid
    Succes vandaag !
    x

  • 28 Augustus 2012 - 16:11

    Laura:

    Hoihoi,

    Ik had natuurlijk al wat foto's gezien via faceboek, maar nu toch ook maar je reisverslag gelezen ;) Leuk om te lezen allemaal! Die cultuurverschillen komen vast wel goed, veel plezier op school, maar dat komt vast ook goed!

    Liefs, Laura

    Ps Wist je dat je een boek kon laten maken van je reisverslagen en foto's? Dan hoef je het ook niet allemaal uit te printen ;)

  • 28 Augustus 2012 - 16:11

    Laura:

    Hoihoi,

    Ik had natuurlijk al wat foto's gezien via faceboek, maar nu toch ook maar je reisverslag gelezen ;) Leuk om te lezen allemaal! Die cultuurverschillen komen vast wel goed, veel plezier op school, maar dat komt vast ook goed!

    Liefs, Laura

    Ps Wist je dat je een boek kon laten maken van je reisverslagen en foto's? Dan hoef je het ook niet allemaal uit te printen ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Denemarken, Odense

Odense

Minor in Odense

Recente Reisverslagen:

18 December 2012

Home sweet home

13 December 2012

Laatste weekjes

04 December 2012

Berlin, ich liebe dich

24 November 2012

Kopenhagen

24 November 2012

Seabattle!
Mariska

Een waarbenjij.nu voor mijn studieperiode in Denemarken. van 27 augustus tot 15 december ga ik naar school op de universiteit in Odense. Hier zal ik mijn ervaringen als international student delen met het thuisfront en natuurlijk ook als herinnering voor mezelf.

Actief sinds 30 Juni 2012
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 13633

Voorgaande reizen:

19 Januari 2013 - 22 Januari 2013

Budapest

15 Augustus 2012 - 18 December 2012

Odense

Landen bezocht: